sobota 11. prosince 2010

Protikvasinková dieta

Protikvasinková dieta je založena na eliminaci konzumace potravin obsahujících cukr a bílou mouku, v tom se všechny zdroje shodují. Jednotlivé diety se pak různí v zákazu konzumace dalšíh potravin a v délce trvání.

Vybrala jsem si takovou dietu, která dle reakcí vypadala jako nejvíce úspěšná a kterou bych byla schopná dodržet. Tím ale nemyslím, že jsem si vybrala dietu, která je nejvíce benevolentní, právě naopak.
Nechtěla jsem riskovat, že si vyberu dietu, která povoluje něco, co kvasinky ne přímo milují, ale když už není zbytí, tak to sní. Proto jsem udělala výběr potravin, které doporučují nebo dovolují všechny možné varianty protikvasinkové diety.

Strava je to pestrá, vyvážená, takže by neměl být problém ji dodržet a hlady rozhodně trpět nebudu. (Miluju diety, při kterých se můžete přecpávat, mňam)

Upozorňuji, že dodržuji bezlepkovou dietu (jsem celiak),kterou je můj jídelníček značně ovlivňen, nicméně, někteří jazykové tvrdí, že při boji s candidou albicans je potřeba vynechat i lepek. Tím je to pro mě jednodušší, protože jsem už dávno o jeden krok napřed. A když se zamyslíte, tak jídla obsahující lepek, která většina z nás jí jsou: chleba, housky, rohlíky, sladké pečivo, sušenky, oplatky, těstoviny, husté omáčky, knedlíky atd...a většina z toho je stejně v protikvasinkové dietě zakázaná, protože obsahuje bílou mouku.

Co tedy jím a co ne?

Zabijáci kvasinek:

kokosový olej
česnek
čerstvá zelenina všeho druhu - opravdu, jakákoliv zelenina je naprosto super, ale vzhledem k tomu, že si nemůžu zrovna finančně vyskakovat, nejčastěji jím:

okurka, mrkev, zelí, paprika, celer, cibule, čínské zelí, ředkvičky, pórek, listový salát.

čerstvé bylinky: pažitka, petržel

Kdybych jedla pouze výše vyjmenované potraviny, tak za chvíli zešílím hlady. Ideální je, každý den zařadit do svého jídelníčku 1/2 kg zeleniny ( dá se to, já si taky ze začátku myslela, že se ze mě stane králík, ale postupně jsem se dopracovala k tomu, že 1/2 kila sním během dopoledne ani nevím jak)
Kokosový olej jím také denně, namažu na racio chlebík, nebo prostě na cokoliv, chutná docela dobře a krááásně voní.
Chápu, že ne každý si může dovolit pořád smrdět česnekem (teda pokud se chcete stát samotářem, není nic lepšího) takže česnek si dávám, kdy mi to situace dovolí. Většinou si ho přidávám večer do salátu, když nikdo není doma. (Moje zabijácká kombinace je tuňák s cibulí, česnekem a okurkou, to pak pod mým dechem vadnou kytky)

Vhodné a neutrální povolené potraviny:

maso - hovězí, kuřecí, krůtí, jehněčí..
ryby - sladkovodní i mořské
vejce
rýže, brambory, jáhly, pohanka
vařená zelenina

oleje - jakékoliv oleje jsou v podstatě v pořádku, nejvíc ale stejně používám sádlo a slunečnicový olej ( můj cholesterol je naprosto v pořádku takže v margaríny na srdce moc nevěřím)

Co byste neměli vzít do pusy:

cokoliv sladkého (pokud jste to doteď neřešili, tak budete překvapení, že cukr je téměř všude) - cukr řepný, třtinový, bílý, hnědý, prostě jakýkoliv je tabu - koláče, sušenky, oplatky, čokoládky, jogurty ne-e vážení, těm odzvonilo

ovocný cukr

ovoce - čerstvé, sušené, kompotované, kandované to je jedno, ovoce obsahuje fruktózu, které je lepší se vyhnout, protože fruktóza ráda dělá co? ano, správně, kvasí..

med

alkohol - pivo, víno, trvrdý alkohol

mléčné výrobky - zde se některé diety rozcházejí v názoru na jejich konzumaci. Já se přikláním k eliminaci mléčných výrobků. Sice obsahují hodné bakterie jako acidofilus, bifidus atd, ale zároveň jsou mléčné výrobky sladké a kvasinky se do nich s chutí zakousnou. Tím nemyslím jen ochucené jogurty, ale i mléko, tvaroh, kefír, sýry a zvláště pozor na ty plesnivé!

bílá mouka a vše co ji obsahuje - chleba, housky, těstoviny, knedlíky, omáčky..

zpracované potraviny - ač zas tak moc nepodporují kvasinky, většinou ani nevíte, co jíte a stejně je to hnus velebnosti, takže sbohem konzervy

To by asi stačilo, po tak velkém výčtu zakázaných potravin to vypadá, že nemůžu jíst téměř nic co? Ale já si docela užívám. V restauraci si vždy mám z čeho vybírat (steak a dušená zeleninka - mňam) doma si vařím (maso+brambory..), no a přes den chroupu zeleninku.
Zatím to funguje skvěle..
Kam dál? - Účinky protikvasinkové diety

3 komentáře:

  1. No, tak vzhůru do toho. Už celý víkend jsem nepozřela nic sladkého a už mám chuť se zabít!! :( Je to opravdu hrozné, ale musím to vydržet. Půjdu si raději dát nějaký zeleninový salát a koblihám i nutele se vyhnu obloukem. Ach jo... :(

    OdpovědětVymazat
  2. Taky to ted zkusim, pro zacatek se nebudu trapit a vynecham "jen" bilou mouku a cukr, ostatni veci jist budu. Nevim, jak to zvladnout s tim cukrem, jelikoz mam pocit, ze skoro nic jineho nejim. Sladkosti jedou u me ve velkem a navic porad pecu vseljake buchty, kde se pouziva bila mouka a cukr! No, jsem na sebe zvedava, ale moc si neverim, nemam silnou vuli :-( kvasinky jsou proste na hovno...

    OdpovědětVymazat
  3. Infekcia kvasinkou Candida Albicans je neskutočne otravná a ťažko liečiteľná. Úpravou jedálnička a držaním protikvasinkovej diéty sa ale dá zbaviť tejto nepríjemnej infekcie. Ak vás táto téma zaujíma, určite si prečítajte aj tento článok http://www.dietyachudnutie.sk/diety/liecebne-diety/protikvasinkova-dieta/ možno sa dozviete aj niečo nové.

    OdpovědětVymazat